En timme av mitt liv – borta. Smalhetsen igen.

av smulkki

Idag har det pågått en helt otroligt smutskastande och oseriös diskussion på Hankens diskussionsforum shsweb (inte ens värd en länk, tyvärr) angående studerandens eventuella viktuppgång under studietiden. Diskussionen utgör ca 100 reaktioner  till det här provocerande blogginlägget.  Jag orkar inte ta ställning till varken  inlägget eller kommentarerna eftersom jag känner mig som ungefär 60 år gammal och uppgiven som fan när jag läser igenom texterna.

Däremot blir jag så jävla ledsen över att det här med kroppar och utseende ännu också är värda hela blogginlägg där man hyllar smalheten.  Jag vill fokusera på att smalhetsen SKA minska. Eller jag vill ju att kroppshetsen i alla dess former ska minska, och det hjälper inte att skriva helt intressanta och välformulerade blogginlägg med uppmaningen om att man som läsare ska ”ta det med en skopa salt”. Rund eller slank, ingen annan varken kan eller får bestämma vad du mår bäst av!

Jag blir så uppgiven över att smal ännu också liknas vid snyggt i alla avseenden. Kommentarer som helt seriöst målar upp ett för skribenten alldeles självklart scenario vid en bardisk där två tjejer står stilla, en större och en mindre, medan de väntar på att en kille ska ”välja” mellan dem*. För skribenten är det uppenbart att personen med (citat) ”v-formad” kropp inte är värd lika mycket som tjejen med mindre former. Den mindre tjejen kanske precis har gått ner 10 kg för att hon är så ledsen. Hon kanske har sovit dåligt i månader och har tomma ögon och behöver hjälp. Inte en kille som gillar att revbenen syns när hon sträcker på sig.

Jag hoppas i alla fall att vem det än var som fick den utsökt lyckliga lotten så fick hon välja den alldeles själv.

*spyr

