Önskeinlägg 1: Frieriet

av smulkki

20130612-002228.jpg

Nåja gott folk, vi inleder serien Smulans önskeinlägg med ett lättsmält och mysigt ämne, nämligen vår förlovning i mars! Hur gick det till, var det en överraskning, vem ringde ni först, vad sade Lill-Puman? Allt får ni veta i segmentet (Sigge ”Segmentet” Eklund <3) nedan:

Det var alltså en fredag den 15 mars detta år. Hade jobbat och var helt slut. Det var dagen efter lönedagen och jag hade gått på stan och köpt mig ett par vita converse, en flaska vin och en bukett vita rosor. Ramlade in genom dörren med alla påsar, gick genom vår relativt långa tambur, steg över tröskeln till vardagsrummet, gick några steg i i vardagsrummet, lyfte blicken och ser…

12 gigantiska röda rosor (buketten hade kostat typ en hundring, den höll i 2 dagar).

Jag visste direkt vad det vad frågan om.

Bredvid vasen med blommorna låg det ett kuvert där det stod att jag var bjuden på en lyxdejt och att en taxi skulle komma hämta mig klockan 19.15. Jag skulle fixa mig fin, och en liten flaska champagne fanns i kylen. Det stod också att det från och med nu innebar komplett radiotystnad från bådas sida.

Gick efter detta runt i en cirkel i kanske 15 minuter. Sedan sms:ade Ylva, Jenna ringde men jag vågade inte svara av rädsla för att försäga mig. Kunde inte jinxa detta!

Satte på mig min spetsklänning, drack champagnen och väntade. Och väntade.

Taxin kom och vi åkte till Meritorppa, en restaurang vid havet i Munksnäs. Där väntade Riku med ännu mer champagne. Tänkte bara nejnejnej inte frieri i en restaurang (min mardröm).

Åt blinier, renfilé och sorbét. Riku förnekade hela tiden under måltidens gång att något skulle ha varit i görningen. Blev ju skitbesviken, jag trodde faktiskt att det här skulle vara något extra. Efter två timmar blev jag lite lättare till mods, Riku började fumla med betalningen och "gick på toaletten" etc. Efter middagen föreslog Riku en promenad till stranden, där vi har hängt mycket för flera år sedan. Vi gick ut på en brygga, sedan ut på isen och där friade han under stjärnorna och i -17 grader. Så himla fint!

Allt kom som en total överraskning, vi hade inte pratat om något sådant här, så det var superroligt att bli helt blown away. Efteråt ringde vi våra föräldrar. Mamma skrek och pappa dansade haha.

Puman var också helt glad.

20130612-002309.jpg